Beschikbare cursussen Bovenbouw
Reportage Rampgebied Zuiderzeemuseum
Reportage Rampgebied ism Zuiderzeemuseum
In 2016 is het honderd jaar geleden dat de watersnood van 1916 plaatsvond. Het Zuiderzeemuseum biedt een unieke educatieve belevenis, in een speciaal aangeklede historische setting, voor leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs.
Opzet
Tijdens het iPad filmproject Reportage rampgebied brengen leerlingen, gewapend met iPad en reportagemicrofoon, de watersnood in beeld. Ze interviewen de twee historische personages die tussen de rotzooi hun leven zo goed en zo kwaad als het gaat, weer hebben opgepakt. Daarnaast leggen zij de link met het heden in interviews met bezoekers. Wat is hun mening over de veiligheid van de dijken nu en zijn zij voorbereid op een eventuele ramp?
Voorafgaand aan het bezoek aan het Zuiderzeemuseum geeft de schooldocent twee voorbereidende lessen van 60 minuten op de Elektronische Leeromgeving van De frisse blik. Vervolgens maken de leerlingen onder begeleiding van De frisse blik als onderzoeksjournalisten films over dit onderwerp. Elke groep neemt een ander thema als uitgangspunt. Ze gaan zelf filmen, interviewen en monteren met een eigen reportage als resultaat. De films kunnen later in de klas bekeken worden.
Duur: 2 voorbereidende lessen + workshop van 2,5 uur
Prijs: € 195 voor de hele klas (max. 30 leerlingen) plus begeleiders
Wanneer: van 28 maart tot 28 oktober 2016
Wat is waar? Nieuws
‘Wat is Waar? Nieuws!’
Het mediawijsheidproject ‘Wat is Waar? Nieuws!’ gaat over de totstandkoming van en beeldvorming in het nieuws. Leerlingen van groep 7 en 8 worden zich bewust van de keuzes van de journalist en manieren waarop de werkelijkheid in het nieuws wordt gepresenteerd. Zij leren kritisch kijken naar het nieuws en maken een eigen nieuwsreportage.
Opzet
De schooldocent geeft twee voorbereidende lessen (100 min) vanaf de Elektronische Leeromgeving van De frisse blik, voorafgaand aan de workshop. Daarna komt De frisse blik in de klas. Deze dag gaan de leerlingen aan de slag met het maken van een eigen nieuwsreportage aan de hand van een actuele stelling. Het ene filmduo maakt een reportage waarin de stelling als ‘waar’ wordt verkondigd, het andere duo presenteert het tegendeel. Voor hun film gaan de leerlingen de straat op om mensen te interviewen door middel van sturende vragen. Tijdens het monteren van het filmmateriaal maken zij keuzes die de mening van de kijker een bepaalde kant op sturen, net zoals echte televisiemakers dat kunnen doen. De leerlingen werken met de iPad, waarmee je zowel kunt filmen als monteren. Vorig jaar verschenen de twee beste films van de school op de website van het Jeugdjournaal, kijk hier naar een selectie van de gemaakte films.
Duur: 2 voorbereidende lessen + filmdag met De frisse blik
Prijs: €150,- per klas (minimale deelname met 2 klassen).
Het mediawijsheidsproject ‘Wat is Waar? Nieuws!’ is mede mogelijk gemaakt door subsidie van het Fonds21, het VSBfonds en het V-Fonds.
iPadworkshop Begrijpend Kijken
iPadworkshop ‘Begrijpend kijken’
Leerlingen ontdekken tijdens deze workshop hoe filmmakers de werkelijkheid verbeelden. Aan de hand van bestaande tv-fragmenten worden verschillende manieren van manipulatie besproken. Vervolgens maken de leerlingen door zelf te filmen, interviewen en monteren een ‘gekleurde’ reportage over de school.
Duur: 3 uur
Prijs: €495,-
iPadworkshop VIPclip
iPadworkshop VIPClip
Voorafgaand aan de workshop geeft de docent een voorbereidende les vanaf onze Elektronische Leeromgeving. Daarna komt De frisse blik een workshop geven van 3 uur waarbij de leerlingen worden begeleid in het maken van hun eigen mini-documentaire. In drietallen maken de leerlingen films over hun toekomstdromen waarbij ze elkaar filmen, interviewen en dit vervolgens tot een geheel monteren.
Duur: 3 uur
Prijs: €495,-
Interessante links
Interessante links wellicht? Veel plezier op deze site :)Categorieën
- Geen categorieën